Sierra Duo

Een auto welke bediend wordt door 2 personen: de linker persoon geeft gas, remt en schakelt en de persoon op de rechterstoel stuurt.

 

Reglement Sierra Duo

Reglement voor deelname aan de Foute Cross, opgesteld door Stichting Autosportteam Marcel Broekhuizen, hierna te noemen S.A.M.B.

De coureur is te allen tijde verantwoordelijk voor zijn monteurs en zijn supporters c.q. aanhang. Als een rijder, monteur of aanhang zich misdraagt tegenover medecoureurs, bestuur, wedstrijdleiding en/of medewerkers zal het bestuur hier zwaar voor straffen

Algemeen

  • Deelname is geheel voor eigen risico.
  • Minimum leeftijd is 18 jaar en in het bezit van geldig rijbewijs.
  • De Sierra Duo klasse is een GEEN-contact klasse.
  • Sturing aan de rechtse kant, pedalen aan de linkse kant. Of bij een Engelse Sierra met sturing aan de linkse kant.
  • Behouden van het stuur aan de linker kant is toegestaan (mag alleen niet meer werken).
  • Deze Ford Sierra’s zijn toegestaan:
    – 1300 OHC
    – 1600 OHC
    – 1800 OHC
    – 2L OHC met carburatie
    – 2L iOHC met multipoint-injectie
    – 1600 CVH met monopoint-injectie
    – 1800 CVH met carburateur
    – 2L DOHC met carburateur
    – 2L DOHC i met multipoint-injectie
    – 2L V6 met carburateur
    – 2.3 V6 met carburateur
  • Deze Ford Sierra’s zijn niet toegstaan:
    – Sierra Cosworth (de carrosserie is wel toegestaan maar de motor en de vering niet)
    – Sierra XR4i (de carrosserie is wel toegestaan, maar de motor en de vering niet).
  • 3-deurs, 4-deurs, 5-deurs en stationwagen zijn toegestaan.
  • Schokbrekers mogen niet regelbaar zijn.
  • Alleen originele Ford Sierra spiraalveren. Geen hulpveren.
  • Stabilisatie alleen origineel Ford Sierra.
  • Dakbord wit minimaal 20 x 20 cm groot, met tweezijdig in zwarte cijfers het toegekende startnummer. Dit moet duidelijk leesbaar zijn.

 

CARROSSERIE

  • De naden van de carrosserie en deuren mogen gelast worden met plaatjes.
  • De versteviging van chassisbalk en de bumperbalk zijn toegestaan
  • Ook een schelp om de motor en de radiator te beschermen tegen het zand zijn toegestaan.
  • Er mogen hoeken gelast worden aan de A-stijl van de motorkap. Maximale dikte 2 mm. Rechte kanten maximaal 400 mm.
  • Vloerplaten zijn toegestaan.

 

DEUREN, MOTORKAP en KOFFERBAK

  • Bevestiging van de motorkap met 2 spindels of maximaal 3 bouten M12.
  • Bevestiging van het kofferdeksel met maximaal 4 plaatjes of maximaal 4 bouten M10
  • Deurplaten links en rechts zijn verplicht. Minimaal 1 bout M10 door de A en de B stijl + 1 bout doormidden van de deur.
  • De deurplaat moet minstens 20 cm hoog zijn en 6 mm dik.
  • De voorste deuren mogen volledig doorgelast worden

 

MOTOR

  • Enkel originele Ford Sierra carburateurs zijn toegestaan.
  • Chokekleppen mogen verwijderd worden.
  • Luchtfilter is vrij.
  • Motorsteunen verstevigen is vrij.
  • Alle onderdelen van de motor moeten 100% standaard zijn, afkomstig van een Sierra.
  • Er mag geen race-materiaal in verwerkt worden.
  • De alternator mag verwijderd worden.
  • 2L i-motor mag omgebouwd worden naar carburatie.
  • Radiateur is toegestaan met elektrische of mechanische ventilatoren.
  • Waterbak is toegestaan.
  • Koelvloeistof is NIET toegestaan.

 

BRANDSTOFTANK

  • Stalen- of aluminium brandstoftank met een maximale inhoud van 15 liter. Tank bevestigen aan de H-bok.
  • De originele brandstoftank moet volledig verwijderd zijn.
  • De tank moet voorzien zijn van een deugdelijke, lekvrije dop met de ontluchting naar beneden. De tank zelf moet ook lekvrij zijn.
  • De tank dient afgedekt te zijn met een plastic kap.
  • Tank mag niet verder naar achter gezet worden dan op de achteras van de wagen.
  • Brandstofleidingen van staal of koper, met een afsluitkraan binnen handbereik.

 

ACCU

  • Accu afschermen om zuuruitstroom tegen te gaan.
  • Accu plaatsen in een ijzeren bak.

 

OVERBRENGING

  • 4-bak en 5-versnellingsbak zijn toegestaan.
  • Alleen originele overbrengingen zijn toegestaan.
  • Elke vorm van sper is niet toegestaan,

 

BANDEN

  • Noppenbanden zijn niet toegestaan.
  • Eurocrossbanden zijn NIET toegestaan.
  • Opsnijden mag tot maximaal 10 x 10 mm.
  • Alle balanceerloodjes moeten van de velgen verwijderd zijn.

 

VEILIGHEID

  • Stoelen dienen degelijk vastgezet worden aan het H-blok.
  • 4 punts veiligheidsgordels verplicht. Goed passend en niet gerafeld.
  • Alle glas en scherpe delen dienen verwijderd te worden.
  • De hoofdsteunen dienen vastgemaakt te worden aan de kooi of schoren d.m.v. een gordel of touw.
  • Bij het weghalen van het stuur aan de kant van de pedalen, dient de volledige stuurkolom verwijderd te worden. Er mag dus geen stuurstang blijven zitten.
  • Er zal gereden worden met transponders het type AMB EN MX. Indien je in het bezit ben van een transponder geef dit transpondernummer dan door bij de inschrijving. Als je niet in het be-zit bent van een transponder, ben je verplicht een transponder te huren bij de organisatie.
  • De transponderhouder (waar de transponder in hoort) is te koop bij de organisatie.
  • Plaats de transponder op de juiste manier op je auto:
  •  
  • Als blijkt dat er na de technische controle een versteviging of iets anders aan de auto is wat niet volgens het reglement is toegestaan, volgt er per direct diskwalificatie en uitsluiting van de wed-strijd voor het gehele team!
  • De keurmeester of het bestuur van S.A.M.B. heeft altijd het laatste woord met beslissingen en uitsluiting van deelname in wat voor vorm dan ook aan de wedstrijden van de Foute Cross.

Voor vragen m.b.t. keuringseisen kun je terecht bij bangers@foutecross.nl

 

LET OP!: Voor alle deelnemers geldt dat afmeldingen na 1 mei 2017 geen retournering van het inschrijfgeld tot gevolg zal hebben. Voor doorverkochte tickets geldt dat indien de naam van de deelnemer niet overeenkomt met de coureur tijdens de Foute Cross, hij/zij niet verzekerd is.