Lopik 500

500 ronden op een kleibaan van 850 meter is de uitdaging  voor de coureurs van de Lopik 500. Tijdens deze race worden er op 2 dagen met 150 standaard auto’s van allerlei verschillende merken gestreden om de winst.

Deze race wordt in 2 delen verreden: de eerste 2 heats op vrijdag en zaterdag en de finale op maandagochtend, waarin de overgebleven 150 auto’s van start gaan. Degene die als eerste de 500 ronden op zijn naam schrijft is de winnaar. De auto’s worden bestuurd door teams bestaande uit een hoofdrijder, met evt. maximaal 3 bijrijders (extra coureurs) per auto. Tijdens de race mag er in de pitsstraat gesleuteld worden en is vergelijkbaar met de Indy 500 uit Amerika.

Reglement Lopik 500

Reglement voor deelname aan de Foute Cross, opgesteld door Stichting Autosportteam Marcel Broekhuizen, hierna te noemen S.A.M.B.

De coureur is te allen tijde verantwoordelijk voor zijn monteurs en zijn supporters c.q. aanhang. Als een rijder, monteur of aanhang zich misdraagt tegenover medecoureurs, bestuur, wedstrijdleiding en/of medewerkers zal het bestuur hier zwaar voor straffen.

 

Auto’s die deelnemen aan de Lopik 500 moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Alle auto’s die deelnemen aan de Lopik 500 moeten in Europa seriematig geleverd zijn met een minimum van 200 auto’s.
  • Jeeps 4X4, SUV auto’s, 8 cilinders en zelfbouwauto’s, verlaagde kevers, vrije standaard en sprinters zijn niet toegestaan.
  • De carrosserie dient in de originele staat en uiterlijk te blijven. De originele bodemplaat dient te worden behouden.
  • Motoren zijn vrij. Ze moeten wel bij het merk van de auto horen.
  • De uitlaat dient buiten de auto te blijven. Binnendoor is niet toegestaan.
  • Aandrijflijn en aandrijving is vrij.
  • Spoorverbreders of een andere vorm van spoorverbreding, is niet toegestaan.
  • Versnellingsbak is vrij, maar moet wel bij het merk van de auto horen.
  • Een goed werkende stuurinrichting.
  • Een goed werkend hydraulisch gescheiden remsysteem op alle wielen. Deze dienen ook alle 4 te blokkeren.
  • Een stalen overrolbeugel, minimale diameter rond 38 x 2,5 mm of 40 x 2 mm. De bochten moeten gebogen zijn. Verbindingen dienen rondom afgelast te zijn.
  • Op heuphoogte aan de bestuurderskant en aan de bijrijderskant 2 stuks buizen.
  • De rolkooi dient binnenin de auto geplaatst te worden.

Klik HIER voor een overzicht van de rolkooi.

  • Voetplaten onder de rolkooi gelast aan de carrosserie minimaal 12 x 10 cm en maximaal 14 x 12 cm.
  • Een goed werkend en zichtbaar stoflicht van 21 Watt. Afmeting van het rode glas 8 x 8 cm. Het stoflicht moet de gehele wedstrijd blijven branden. Ook als de hoofdschakelaar uitgeschakeld is.
  • 2 stuks werkende en zichtbare remlichten van 21 Watt. Afmeting van het rode glas 8 x 8 cm. Led is ook toegestaan; minimaal 40 ledjes kleur rood.
  • Zwaai en of flitslampen zijn verboden.
  • Startnummer op de voor- en achterzijde van de auto. Duidelijk zichtbaar en minimaal 10 cm hoog.
  • Een wit bord, 20×20 cm groot, op het dak met tweezijdig in zwarte cijfers het toegekende startnummer. Dit moet duidelijk leesbaar zijn.
  • 4- punts veiligheidsgordel. Goed passend, niet gerafeld en aan de carrosserie bevestigd met M10 bouten.
  • Stoel moet uit 1 stuk bestaan en goed passend zijn.
  • Stoel vastzetten aan de stoelsteun van de rolkooi.
  • Een van buitenaf goed bedienende en werkende hoofdstroomschakelaar.
  • De water-, radiateur- en brandstofslangen binnen in de auto goed afschermen met ijzer of aluminium. Plastic of PE is niet toegestaan.
  • Een aluminium of stalen brandstoftank met een maximale tankinhoud van 20 liter.
  • De tank moet zijn voorzien van een deugdelijke ontluchting en mag niet lekken.
  • Originele tank moet verwijderd zijn. Er mag maar 1 brandstoftank in de auto aanwezig zijn. Een ander soort opslag van brandstof in de auto is niet toegestaan.
  • De brandstoftank, brandstofpomp, het koelsysteem en alles wat met vloeistoffen die in de auto voorkomen te maken heeft, dienen tussen de contouren van de rolkooi geplaatst te worden.
  • Alle vloeistoftanks en leidingen dienen afgeschermd te zijn door middel van een ijzeren of aluminium plaat. Plastic of PE is niet toestaan.
  • Een veilige plaats voor de accu en een goede bevestiging. Indien de accu in de auto is geplaatst, dient de bovenzijde te zijn afgedekt in verband met mogelijk uitstromen van accuzuur.
  • Het voorraam aan de bestuurderskant en het portierraam aan de bestuurderszijde moet zijn voorzien van gaas, max. 4 x 4 cm.
  • Het gaas in het portierraam aan de bestuurderszijde moet vanaf de buitenzijde te openen zijn.
  • Bumpers moeten standaard zijn, dus NIET verstevigen.
  • Verstevigen tussen hart voor- en achterwiel zijn toegestaan, met koker of buis van maximaal 40 mm (zie tekening). Andere vormen van verstevigen zijn niet toegestaan.
  • Trekhaakbalk is niet toegestaan.
  • Glijplaat onder de auto van maximaal 2 mm staal of 4 mm aluminium.
  • Noppenbanden zijn NIET toegestaan.
  • Eurocrossbanden zijn NIET toegestaan.
  • Opsnijden mag tot maximaal 10 x 10 mm.
  • Balanceerloodjes van de velgen dienen verwijderd te zijn.
  • Purschuim is niet toegestaan.
  • De wedstrijdauto mag het terrein niet verlaten. Dit geldt voor het gehele weekend.
  • Als een auto bij een incident over kop is gegaan, of een zware crash heeft gehad, dan moet de auto eerst voor technische controle bij de keurmeesters en of het bestuur van S.A.M.B. verschijnen, alvorens er weer gestart mag worden.

 

INSCHRIJVING:

  • Een startplaats in de Lopik 500 is niet door sponsoring te koop.
  • Zowel hoofdrijders als bijrijders zijn 18 jaar of ouder en in het bezit van een geldig rijbewijs. Hier wordt op de wedstrijddag op gecontroleerd. Zorg dat je je rijbewijs kan tonen. Een kopie van het rijbewijs is niet toegestaan!
  • 17 jarigen met een voorlopig rijbewijs kunnen niet deelnemen.
  • Elke hoofdrijder moet zich persoonlijk op de inschrijfdag na overleg van legitimatiebewijs inschrijven, en kan dus ook maar 1 auto inschrijven.

 

KLEDING:

  • Overall verplicht.
  • Helm verplicht.
  • Stevige schoenen.
  • Nekband verplicht.
  • Crossbril wordt aangeraden.

 

PITSSTRAAT: 

  • Roken en open vuur verboden.
  • Gasflessen niet toegestaan.
  • Alcohol en drugs niet toegestaan.
  • Stapvoets rijden.
  • Alleen toegang voor monteurs met een geldig pits polsbandje, verkrijgbaar bij het wedstrijd secretariaat. Maximaal 2 per team. Polsbandje wordt door de organisatie omgedaan.
  • Stevige schoenen en overall verplicht voor alle monteurs, ook voor de vrouwelijke monteurs. (dus geen hoge hakken)
  • Onder 16 jaar geen toegang in de pits.
  • Brandstof in stalen jerrycans van max. 25 liter. Dus GEEN plastic.
  • Maximaal 1 jerrycan van max. 25 liter brandstof per deelnemend voertuig! Dus jerrycans met meer inhoud, vanwege samenvoeging van brandstof van andere deelnemers, zijn NIET toegestaan!
  • Overgieten van benzine en/of diesel in wat voor vorm dan ook, is niet toegestaan.
  • Tijdens een rode vlag situatie is de pits gesloten voor in- en uitgaande deelnemers.
  • Sleep- en hulpdienstvoertuigen hebben te allen tijde voorrang en kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor evt. schade.
  • Milieuzeil verplicht onder de gehele auto.
  • Gebruik de aangegeven sleutelplek te allen tijde; ook bij een rijderswissel moet de auto op de sleutelplek staan.
  • De sleutelplek van elk team moet schoon worden achtergelaten na de wedstrijd.
  • Aanhangers, bolderkarren, steigers, brommers en quads zijn niet toegestaan. Alleen de Lopik 500 auto mag in de pitstraat aanwezig zijn.
  • De coureurs op de baan hebben voorrang op de invoegende coureurs uit de pits.
  • Tijdens de wedstrijd alleen repareren in de pitstraat op de aangewezen sleutelplek.

 

VLAGSIGNALEN:

  • Gele vlag: NIET INHALEN.
  • Rode vlag: STOPPEN op een veilige manier.
  • Zwarte vlag: BAAN VERLATEN. Daarbij niemand hinderen en melden bij de wedstrijdleider.
  • Zwart/wit geblokte vlag: EINDE WEDSTRIJD.

 

TECHNISCHE CONTROLE EN AUTOKEURING

  • De technische controle en keurruimte is alleen voor de coureur en de auto toegankelijk. Monteurs zijn hier niet toegestaan.
  • De keurmeesters mogen te allen tijde de wedstrijd auto’s controleren.

 

STRAFFEN

  • Inhalen bij gele vlag situatie: 5 ronden straftijd bij de wedstrijdleider naast de baan.
  • Doorrijden bij rode vlag situatie: 10 ronden straftijd bij de wedstrijdleider naast de baan.
  • Te hard rijden in de Pitsstraat: 2 ronden straftijd bij de opgang van de baan.
  • Schade aanbrengen aan sleep-, hulp- of waterwagendienst: directe schorsing voor het gehele team. De kosten worden op het veroorzakende team verhaald.
  • Constatering van alcohol en/of drugs: diskwalificatie voor het gehele team en 2 jaar schorsing voor de betreffende bestuurder.
  • Als er blijkt dat er iemand met de auto deelneemt aan de wedstrijd die niet is ingeschreven: per direct schorsing voor het gehele team voor alle wedstrijden die nog volgen.
  • Niet naleven van het reglement: zwarte vlag en alle gereden ronden kwijt. Het gehele team wordt uit de uitslag gehaald.

 

WEDSTRIJDREGLEMENT  

  • Deelname is geheel op eigen risico.
  • Er zal gereden worden met transponders van het type AMB EN MX. Indien je in het bezit bent van een transponder, dient dit transpondernummer opgegeven te worden bij de inschrijving.
  • Als je niet in het bezit bent van een transponder dien je deze te huren bij de organisatie.
  • Transponderhouder (waar de transponder in hoort) is te koop bij de organisatie. Plaats deze op de juiste manier op de B-stijl:
  •   
  • Er wordt op vrijdag en zaterdag gestart. Maximaal 150 teams per dag. De ene dag de even nummers, de andere dag de oneven nummers.
  • Door loting zal worden bepaald wanneer de even en oneven startnummers van start zullen gaan. De loting vindt plaats op de inschrijfdag in Benschop.
  • Maximaal 4 coureurs (1 hoofdrijder en 3 bijrijders) met een geldige inschrijving per deelnemende auto.
  • De coureur mag alleen deelnemen met de auto waar hij ook daadwerkelijk mee staat ingeschreven, dit geldt ook voor de bijrijders.
  • Afvlagging van de wedstrijden op vrijdag en zaterdag vindt plaats wanneer het 1e team 400 ronden op zijn naam heeft staan.
  • De eerste 75 auto’s van de wedstrijd op vrijdag en de eerste 75 auto’s van de wedstrijd zaterdag worden samengevoegd en rijden de finale op maandagmorgen.
  • De winnaar van de Lopik 500 is het team dat als 1e op maandag de totale 500 ronden op zijn naam heeft staan.
  • Het te winnen prijzengeld is persoonlijk en dient door de winnaar/deelnemer winnende team zelf in ontvangst te worden genomen tijdens de prijsuitreiking. Er vindt geen betaling na afloop van de Foute Cross plaats.
  • Startnummers 1 t/m maximaal 300 worden opeenvolgend uitgegeven door S.A.M.B.
  • De startnummers 1 t/m 10 staan gereserveerd voor de eerste 10 geklasseerden van het voorgaande jaar. Als een team gediskwalificeerd is in het voorgaande jaar wordt het nummer niet toegekend.
  • Auto’s die niet volgens dit reglement zijn gebouwd, worden uitgesloten van deelname aan de Lopik 500!
  • LET OP: als een keurmeester en/of bestuurslid van S.A.M.B. tijdens de technische keuring iets niet heeft opmerkt aan een auto wat niet voldoet aan het bovenstaande reglement, maar dit wordt later wel op de wedstrijddag gezien, volgt er per direct zwarte vlag en uitsluiting van de wedstrijden voor de rest van het weekend.
  • De keurmeester en/of het bestuur van S.A.M.B. heeft altijd het laatste woord over beslissingen en uitsluiting van deelname aan de wedstrijden van de Foute Cross.

Voor vragen m.b.t. keuringseisen kun je terecht bij keurmeester@foutecross.nl

 

LET OP! Voor alle deelnemers geldt dat afmeldingen na 1 mei 2017 geen retournering van het inschrijfgeld tot gevolg zal hebben. Voor doorverkochte tickets geldt dat indien de naam van de deelnemer niet overeenkomt met de coureur tijdens de Foute Cross, hij/zij niet verzekerd is.