Jeugdklasse

In deze klasse rijden  jongens en meiden van 12 tot en met 17 jaar in standaard auto’s tot max. 1300cc motoren. Op de kleibaan worden snelheden gehaald van ongeveer 120 km/uur en er wordt zeker zo fel gestreden als bij de volwassen coureurs. Veel top coureurs van nu zijn ooit in deze klasse begonnen.

Reglement Jeugdklasse

Reglement voor deelname aan de Foute Cross, opgesteld door Stichting Autosportteam Marcel Broekhuizen, hierna te noemen S.A.M.B.

  • Deelname is geheel op eigen risico.
  • Leeftijd vanaf 12 jaar t/m 17 jaar.
  • Motoren: tot max. 1300 cc.
  • Stuurinrichting: goed en deugdelijk werkend
  • Remsysteem: hydraulisch en werkend op alle wielen.
  • Het originele aanzicht van de auto moet aanwezig zijn. Elke verandering, hoe klein ook, is niet toegestaan en houdt onherroepelijk uitsluiting in.
  • Rolbeugel van staal. Minimale diameter 38 mm x 2,5 mm of 40 mm x 2 mm. De bochten moeten gebogen zijn. Verbindingen dienen rondom afgelast te zijn. Aan beide zijden in de deur een extra pijp op heuphoogte.
  • De rolkooi dient binnen in de auto geplaatst te worden.

Klik HIER voor een overzicht van de rolkooi

  • Remlicht en stoflicht: minimaal 21 Watt. Minimale afmeting van het rode lampglas is 8cm x 8 cm. Goed zichtbaar monteren.
  • 4-puntsveilgheidsgordel. Goed passend en niet gerafeld.. Bevestigen aan de carrosserie met M10 bouten.
  • Dakbord: wit met een minimale afmeting van 20 cm x 20 cm. Tweezijdig voorzien van het toegekende startnummer in zwarte duidelijk leesbare cijfers
  • Waterslangen, radiateur en brandstofslangen afschermen met aluminium en/of staal.
  • Hoofdstroomschakelaar moet vanaf de binnen- en buitenzijde te allen tijde te bereiken zijn.
  • Brandstoftank van staal of aluminium, voorzien van een deugdelijke, lekvrij afsluitdop met de ontluchting naar beneden gemonteerd. De inhoud mag niet groter zijn dan 20 liter. Originele tank dient verwijderd te zijn.
  • Brandstofleidingen van koper of staal. De koppelstukken niet langer dan 20 cm. En met klemmen vastgezet.
  • De accu moet met een deugdelijke beugel of klem zijn vastgezet en mag in het bestuurderscompartiment gemonteerd zijn. De accu moet lekvrij, d.m.v. een deksel worden afgesloten.
  • Het voorraam aan de bestuurderskant en het portierraam aan de bestuurderszijde moet voorzien zijn van gaas van maximaal 4 x 4 cm.
  • Het gaas in het portierraam aan de bestuurderszijde moet van buiten af te openen zijn.
  • Verstevigingen zijn allen toegestaan binnen de contouren van de auto, met koker, buis of strip van maximaal 20 mm x 20 mm x 2 mm.
  • Noppenbanden zijn NIET toegestaan.
  • Eurocrossbanden zijn NIET toegestaan.
  • Opsnijden mag tot maximaal 10 x 10 mm.
  • Balanceerloodjes moeten van de velgen verwijderd zijn.
  • Er zal gereden worden met transponders, type AMB EN MX. Indien je in het bezit ben van een transponder geef dit transpondernummer dan door bij de inschrijving. Als je niet in het bezit bent van een transponder, ben je verplicht deze te huren bij de organisatie.
  • De transponderhouder (waar de transponder in geplaatst wordt) is te koop bij de organisatie.
  • Plaats deze houder op de juiste manier op de B-stijl:
  •  
  • Als een auto bij een incident over kop is gegaan, of een zware crash heeft gehad, dan moet de auto eerst voor technische controle bij de keurmeesters en of het bestuur van S.A.M.B. verschijnen, alvorens er weer gestart mag worden.
  • De keurmeester en/of het bestuur van S.A.M.B. heeft altijd het laatste woord met beslissingen en uitsluiting van deelname aan de wedstrijden van de Foute Cross, in wat voor vorm dan ook.

Als er bij een tussentijdse controle van bovenstaande punten iets niet blijkt te kloppen wordt men alsnog gediskwalificeerd.

Voor vragen m.b.t. keuringseisen kun je terecht bij keurmeester@foutecross.nl

 

LET OP!: Voor alle deelnemers geldt dat afmeldingen na 1 mei 2017 geen retournering van het inschrijfgeld tot gevolg zal hebben. Voor doorverkochte tickets geldt dat indien de naam van de deelnemer niet overeenkomt met de coureur tijdens de Foute Cross, hij/zij niet verzekerd is.