Bangers

Een banger is een standaard, meestal wat grotere auto. Deze wordt voorzien van een aantal veiligheidsvoorzieningen ter bescherming van de coureur. De auto zelf daarentegen, wordt niet verstevigd, waardoor bij het bangeren gebruik gemaakt wordt van de kreukelzone van deze auto’s. Prijzen zijn er in deze klasse o.a. voor grootste klapper en de langst rijdende banger.

Reglement Bangers

Reglement voor deelname aan de Foute Cross, opgesteld door Stichting Autosportteam Marcel Broekhuizen, hierna te noemen S.A.M.B.

De coureur is te allen tijde verantwoordelijk voor zijn monteurs en zijn supporters c.q. aanhang. Als een rijder, monteur of aanhang zich misdraagt tegenover medecoureurs, bestuur, wedstrijdleiding en/of medewerkers zal het bestuur hier zwaar voor straffen.

 

AUTO

  • Deze auto’s zijn toegestaan: 2-deurs, 4-deurs ,coupé of station/break.
  • Deze auto’s zijn niet toegestaan: cabriolet, 4-wieldrive, terreinwagen, bestelbus en Ford Mustang type 3
  • Van elke auto dient al het glas, binnenbekleding incl. vloer en dakhemel , volledig verwijderd te zijn.
  • Trekhaken dienen volledig verwijderd te zijn.
  • Er mogen geen uitstekende delen zijn aan de auto. Indien dit geconstateerd wordt tijdens een race, dienen ze onmiddellijk verwijderd te worden.
  • Remmen moeten deugdelijk werken.

 

ASSEN

  • Andere achteras monteren: de achterkant van de auto mag visueel niet hoger worden dan het origineel, gemeten vanaf de straat tot de onderkant van de auto.
  • Een andere achteras monteren dient te gebeuren op de originele wijze, dus niet met platen en/of kokers.
  • Sperren is toegestaan
  • Achteras van elke auto die je meebrengt moet kunnen veren.
  • De ophanging van de voor- en de achteras mag bij een Jaguar of Rover P5 worden vast gelast of geschroefd.
  • Bij een Mercedes mag de vooras worden vast gelast met platen van maximaal 100 x 100 x 5 mm.
  • Bij het vastlassen van de vooras mogen de platen nooit voor of achter de vooras uitsteken.
  • Bij andere type auto’s altijd overleg met keurmeesters/organisatie.
  • Bij Toyota Supra mag de achteras niet worden vast gelast, maar mag door gebout worden door de rubberen bevestigingsblokken.
  • Bij een Ford Mondeo of andere voorwiel aangedreven auto mag men het subframe niet vastlassen.
  • De voorste draagarmen van een Volvo of Ford Mondeo mogen verstevigd worden met een metalen strip tussen de draagarmen. Strip mag maximaal 5 mm dik zijn.
  • Stuurarmen mogen bij geen enkele wagen verstevigd worden.

 

MOTOR

  • Motoren zijn in alle injectie toegestaan. Turbomotoren zijn niet toegestaan.
  • Niet meer carburateurs per motor dan origineel.
  • Motor dient op de originele plaats te blijven.
  • De motor mag worden vast gelast of vastgeschroefd. Een vast gelaste motorhouder mag onder de motor door lopen en moet op de vooras worden geschroefd. Deze mag nooit voor de motor uitsteken.
  • De motor mag nooit door de vuurwand heen. Deze moet intact blijven. Geen gaten in de vuurwand voor ontsteking !
  • De distributie mag worden beschermd met een kap, maximaal 8mm dik en niet groter dan het origineel. De originele kap moet worden meegebracht bij de keuring, Dit geldt voor motoren die aangedreven worden door een distributieriem aan de voorkant.
  • Waterpomp mag vervangen worden door een plaat van maximaal 5 mm. Het dient de originele afmeting te behouden.
  • Motor moet zijn voorzien van een uitlaat met minimaal 1 demper per uitlaatpijp. Hiermee wordt de échte demper bedoeld, geen vlampotje.

 

WATERBAK

  • Rechte- en L-vormige waterbakken worden toegelaten. Al het koker en buizenwerk, welke aan de waterbak wordt gelast, moet effectief water bevatten.
  • Waterbak dient op minimaal 3 en maximaal 6 punten te worden vastgemaakt d.m.v. bouten/draadeinden (dus niet gelast).
  • De waterbak mag max aan 1 veerpoot worden vastgemaakt.
  • Spanbanden zijn niet toegestaan om de water bak vast te zetten.
  • Waterbak moet voorzien zijn van een ontluchtingsslang. Deze moet eindigen onder de auto en moet de kortste weg naar beneden zijn. Moet tevens voor de achteras eindigen.
  • Motorkap mag niet worden weggesneden om de watertank passend te krijgen.
  • Er mag geen gat worden gemaakt in de vuurwand om de watertank passend te krijgen.
  • Bij een USA-car moet het gat in de vuurwand worden afgedicht met een zeil of plaat.
  • De watertank, inclusief bevestiging, mag niet uitsteken aan de voorkant van het motorblok (voorkant van het motorblok is blok zonder waterpomp en behuizing).
  • Bij een Ford Mondeo of andere voorwiel aangedreven auto zijn dit de nokjes op de kop van het blok.
  • De watertank moet dus duidelijk zichtbaar achter het motorblok eindigen.
  • Waterbak heeft een vulopening van maximaal 15 cm x 15 cm in de motorkap.
  • Indien de overdrukleiding dichtbij de vulopening zit en dus vlakbij het gat in motorkap, moet de overdrukleiding uit metaal bestaan en naar beneden gebogen worden.

 

ACCU

  • De accu moet worden bevestigd aan het midden van de kooi met een beugel of met metalen strips en wordt afgedekt met een rubber mat.
  • Een massaschakelaar is verplicht. Deze plaatsen op de kooi, ter hoogte van de raamopening aan de kant van de passagier, zodat in geval van nood deze eenvoudig te bereiken is door de officials.
  • Starten dient ‘vonkvrij’ te gebeuren door het gebruiken van schakelaars en drukknoppen. Het tegen elkaar ‘knetsen’ van draden is verboden.
  • Spanbanden of stukken hout zijn niet toegestaan om de accu vast te zetten.

 

BRANDSTOFTANK en BRANDSTOFPOMP

  • Stalen brandstoftank dient deugdelijk vastgemaakt te worden aan het H-frame. Dus niet met spanbanden.
  • Brandstoftank heeft een maximale inhoud van 20 liter. De tank moet voorzien zijn van een deugdelijke, lekvrije dop met de ontluchting naar beneden gemonteerd door de vloer van de auto. De originele tank dient verwijderd te worden.
  • Tussen de brandstofleiding dient een afsluitkraan te zijn gemonteerd. Deze kraan vast maken op de dwarsligger van de kooi. Deze moet altijd te bereiken zijn door de coureur en de officials buiten de auto.
  • Bij een elektrische brandstofpomp moet de afsluitkraan voor de pomp staan. De leidingen moeten voorzien zijn van klemmen en van RVS of koper zijn.
  • Het is niet toegestaan om met een metalen jerrycan als brandstoftank te rijden.
  • Brandblussers zijn wel toegestaan

 

H-FRAME en DAKPLAAT

  • H-frame is verplicht en dient te worden bevestigd op 8 punten met M10 bouten . Boven 4 stuks en onder 4 stuks.
  • De kokers van het H-frame hebben een minimale afmeting van 80 x 80 x 3 mm.
  • Platen aan het H-frame hebben een minimale afmeting van 250 x 250 x 8 mm.
  • Gietijzeren kooi is niet toegestaan.
  • Dakplaat is verplicht : dikte 3 of 4 mm tegen of aan het frame te bevestigen en deze mag maximaal 10 cm voorbij het frame eindigen.

 

DEUREN en DEURPLAAT

  • Deurplaat is verplicht : minimaal 8 mm en maximaal 15 mm dik. Hoogte van de plaat is minimaal 400 mm.
  • Bevestigen van de deurplaat met minimaal 6 stuks M12 bouten, waarvan 2 stuks in de A- en B-stijl. De deurplaat mag niet onder de dorpel uitkomen, tevens niet boven de deur uitsteken en onderkant raam.
  • Deurplaat mag maximaal 15 cm voorbij de A stijl komen en moet eindigen gelijk met de achterkant van het H-frame.
  • De deurplaat mag niet worden vastgezet met wartels en/of spindels. Bouten mogen niet uitsteken (om voorbijgangers niet te kwetsen).
  • Deuren moeten aan de bovenkant zijn voorzien van vast gelaste top bars in beide voordeuren. Aan de bestuurderskant mag in het achterportier een stukje tot de kooi worden ingelast.
  • Deuren dienen te worden dichtgebonden of vast gebout. Bouten maximaal M 12 per deur. Maximaal 6 bouten.
  • De platen aan de bijrijderskant zijn maximaal 350 x 350 x 8 mm aan de A en de B stijl, bevestigd met een bout door en door.
  • Voetenbak is verplicht. Deze moet het volledige gedeelte van de vloer beschermen waar de voeten zich bevinden, vast gebout met minimaal 4 stuks M10.

 

SPATBORDEN, MOTORKAP en KOFFERBAK

  • Voor- en achterspatborden bevestigen met maximaal 4 bouten M12 of 50 x 50 x 3 mm plaatjes. Lassen mag niet.
  • Motorkap vastzetten met maximaal 4 draadeinden, met een doorsnede van 3 cm en met 2 stuks metaalplaten met een afmeting van 150 x 150 x 10 mm. Deze platen mogen niet worden gelast.
  • De motorkapspindels dienen te allen tijde door de metalen binnen schermen te gaan.
  • Bij een auto die losse binnen schermen heeft (USA-cars) mogen twee kokertjes van maximaal 35 mm vast gelast worden op het chassis. Dit om de motorkapspindels door te laten gaan. Maximale hoogte van deze kokertjes is 10 cm.
  • 2 stuks crashtubes zijn toegestaan. Crashtubes mogen niet zijn vast gelast of vast gebout.
  • Motorkaphoeken: driehoekvorm van maximaal 500 x 500 x 3 mm, gelast.
  • Motorkaphoeken : driehoekvorm van maximaal 500 x 500 x 6 mm, gebout.
  • Kofferbakklep: maximaal 4 bouten M12 of plaatjes van 50 x 50 x 3 mm. Lassen mag niet.
  • In de kofferbak maximaal 2 spindels.
  • Gordels wikkelen is toegestaan.

 

VERVANGING en VERSTERKING

  • Roestige delen in de auto vervangen met plaatmateriaal. Dit mag nooit dikker zijn dan 1,5 mm.
  • Indien de carrosserie van een auto los op het chassis staat (Toyota of USA-car) mag men deze op de punten waar de rubbers zitten vastzetten met spindels en platen. Maximale afmeting 100 x 100 x 6 mm en bouten maximaal M16.
  • Screenbar en screenbanners zijn NIET toegelaten (i.v.m. veiligheid van de hulpdiensten).
  • In de motorruimte aan elke kant 1 plaatje vastlassen tussen chassis en carrosserie.
  • Versnellingsbaktunnel versterken met 2 metaalstrippen boven en beneden. Maximale afmeting 500 x 100 x 10 mm, bevestigd met 4 bouten M 12 per kant.
  • Versnellingsbaksteun vervangen: niet groter dan het origineel.
  • De versnellingspook dient een knop bovenop te hebben, dus niet een uitstekend stuk schroefdraad.

 

BUMPERS

  • Alle plastic bumpers zijn verboden.
  • Metalen bumpers : alleen originele bumpers die bij de auto horen zijn toegestaan. Deze moeten dan wel met bouten worden vastgezet.
  • Schokbrekers in de bumper moeten worden doorboord en daarna vast gelast.
  • Het is toegestaan om bij een Volvo, Ford Scorpio of Lexus tussen de chassisbalken een ketting te maken, of een metalen strip van maximaal 3 mm dik, niet hoger dan de dikte van de chassisbalken, en maximum 100 mm omgeplooid vastgeschroefd op de chassisbalk (met bout door chassis heen max M12). Dit om de balken bij elkaar te houden. Dit geldt niet voor andere auto’s.
  • Indien bij een Volvo de aluminium bumper gebruikt wordt, mag men enkel met de ketting werken en niet met de strip.
  • Wanneer de bumper er af is, en er uitstekende delen aan de auto zitten, dienen deze verwijderd te worden.

 

STOEL

  • Deugdelijke stoel is verplicht. Deze dient te worden vastgezet op de originele punten.
  • Hoofdsteun is verplicht. Deze moet ook aan het H-frame worden vastgemaakt met gordel.
  • Racestoelen, in wat voor vorm dan ook, zijn niet toegestaan.
  • Minimum 4-punts veiligheidsgordel is verplicht. Goed passend, niet gerafeld of ingescheurd. Deze dient goed aan het H-frame bevestigd te zijn.

 

DAKBORD

  • Dakbord moet deugdelijk bevestigd zijn.
  • Kleur wit en minimaal 350 x 350 mm met tweezijdig in zwarte cijfers het toegekende startnummer. Dit moet goed duidelijk leesbaar zijn (minimaal 15 cm.)
    Startnummers zijn te verkrijgen in de Foute Shop.

 

BANDEN

  • Noppenbanden zijn niet toegestaan.
  • Eurocrossbanden zijn NIET toegestaan.
  • Opsnijden mag tot maximaal 10 x 10 mm.
  • Velgen omdraaien is niet toegestaan Tevens dienen alle wielmoeren aanwezig te zijn.
  • Verwijder alle balanceerloodjes van alle wielen die gebruikt worden in de wedstrijd.

 

KLEDING

  • Overall en onbeschadigde helm met euronorm verplicht.
  • Neksteun verplicht.
  • Het dragen van brandvertragende handschoenen en Hans defender systemen wordt aanbevolen.
  • Nylon of andere brandbare kleding is niet toegestaan.

 

ALGEMEEN

  • Deelname is geheel op eigen risico.
  • Minimum leeftijd is 18 jaar en in het bezit van geldig rijbewijs.
  • Alcohol en drugs zijn niet toegestaan. Bij gebruik hiervan volgt directe schorsing voor de wedstrijden en indien nodig voor meerdere jaren.
  • Het rijden met communicatiemiddelen is ten strengste verboden
  • Op de veilige zone van de auto mag niet worden ingereden. Dit is het gedeelte aan de bestuurderskant tussen de wielen.
  • Indien men tijdens een race uitvalt en niet verder meer kan rijden, mag men de auto pas verlaten nadat er duidelijk oogcontact is met een official.
  • Op de wedstrijddag is 1 auto per coureur toegestaan.
  • Autokeuring: 1 coureur en 1 monteur per auto toegestaan
  • Auto dient compleet bij de keuring te worden aangeboden door de coureur zelf. Ook de helm dient aanwezig te zijn.
  • Milieugrondzeil is verplicht onder de gehele auto. Deze zijn te verkrijgen in de Foute Shop.
  • Stapvoets rijden op het gehele terrein.
  • Quads, crossmotoren of wat voor vorm van voertuigen dan ook, zijn niet toegestaan in het rennerskwartier.
  • Met uitzondering van de voorstellingsronde is het ten strengste verboden passagiers te vervoeren in de auto.
  • Na afloop van de laatste wedstrijd is er voor zowel gebruikte, als nieuwe bangers retourgeld op te halen bij de wedstrijdleiding. Uitsluitend contant.
  • Officials, keurmeesters, vlaggers en alle vrijwilligers van de Foute Cross dienen met respect te worden behandeld. Aanwijzingen van baanofficials worden zonder discussiëren opgevolgd. Geweld en schelden zijn compleet uit den boze. Een coureur is verantwoordelijk voor zijn aanhang en is zelf het eerste aanspreekpunt voor de organisatie.
  • De keurmeesters mogen te allen tijde een nacontrole op de wedstrijdauto’s uitvoeren. Dit kan op elk moment van de dag.
  • De keurmeester en/of het bestuur van S.A.M.B. heeft altijd het laatste woord met beslissingen en/of uitsluiting van deelname (in wat voor vorm dan ook) aan de wedstrijden van de Foute Cross.

Als bij een tussentijdse controle van bovenstaande punten iets niet blijkt te kloppen, wordt men alsnog gediskwalificeerd.

 

LET OP!: Voor alle deelnemers geldt dat afmeldingen na 1 mei 2017 geen retournering van het inschrijfgeld tot gevolg zal hebben. Voor doorverkochte tickets geldt dat indien de naam van de deelnemer niet overeenkomt met de coureur tijdens de Foute Cross, hij/zij niet verzekerd is.